door Jillian Matthews
Polen is een sterk gepolariseerde natie, waar velen waarde hechten aan traditie, cultuur en nationale identiteit. De combinatie van deze drie componenten, samen met herhaalde rechtse verkiezingsoverwinningen, heeft geleid tot de democratische terugval van het land, wat blijkt uit hun verreikende beleid met betrekking tot de reproductieve rechten van vrouwen, LGBTQ+-rechten en justitiële hervormingen. Hoewel er de afgelopen decennia in het hele land veel mensenrechtenschendingen hebben plaatsgevonden, hebben de resultaten van de meest recente verkiezingen, gehouden op 15 oktober 2023, het potentieel om de rechten uit te breiden naar meer burgers in het land. Om het belang ervan goed te beschrijven, zal ik de politieke context rondom deze recente verkiezingen uitleggen voordat ik verder ga met het bespreken van de toekomstige regering en de mogelijke gevolgen ervan voor de mensenrechten.
Politieke context
Zelfs onder het communistische bewind is Polen een overwegend katholieke staat geweest, waar een overweldigende meerderheid dit nog steeds praktiseert Katholicisme Vandaag. Traditionele katholieke waarden blijven het politieke beleid van Polen en de meningen van veel burgers beïnvloeden. Deze invloed is vooral zichtbaar in de opkomst van de Partij voor Recht en Rechtvaardigheid (PiS), met een sociaal beleid dat geworteld is in katholieke normen en dat nauwe betrekkingen onderhoudt met de katholieke kerk. Tot aan de verkiezingen van oktober controleerde PiS de regering en had sinds 2015 haar acht jaar durende gezag gebruikt om de democratie en de mensenrechten te ondermijnen. Deze invloeden hebben vorm gegeven aan het repressieve beleid op het gebied van kwesties als de autonomie van vrouwen, LGBTQ+-rechten en rechtspraktijken. Hieronder vindt u de huidige status van deze kwesties en toont het politieke klimaat dat leidt tot de verkiezingen van 2023.
Lichamelijke autonomie van vrouwen
Onder de huidige regering is abortus nog steeds een groot probleem. Terwijl abortus in 1993 feitelijk verboden werd, een amendement uit 2020 hebben de restricties nog verder aangescherpt. Door de recente verandering is de mogelijkheid tot abortus geëlimineerd, zelfs als bekend is dat de foetus ontwikkelingsproblemen of gezondheidsproblemen heeft die onverenigbaar zijn met het leven buiten de baarmoeder. Vóór het verbod gebeurde ongeveer 90% van alle abortussen die in Polen werden uitgevoerd om een van deze twee redenen: na 2020 moesten vrouwen zelfs niet-levensvatbare zwangerschappen volhouden. Hoewel abortussen zijn toegestaan als het leven van de moeder in gevaar is, betekent dit niet dat artsen de noodzakelijke zorg zullen verlenen. Talloze verhalen Er zijn gevallen bekend van Poolse artsen die de geboortecomplicaties van vrouwen over het hoofd zien en het leven van het kind bevoordelen, zelfs als het onwaarschijnlijk is dat het kind zal overleven en de moeder waarschijnlijk zal overlijden of levenslange complicaties zal krijgen.
In gevallen waarin een abortus niet essentieel wordt geacht om het leven van de moeder te redden, worden artsen die abortussen uitvoeren gestraft. Als je wordt betrapt op het helpen bij een abortus, . Dit plaatst vrouwen en hun artsen in een gevaarlijke positie, waarbij vrouwen geen toegang hebben tot de noodzakelijke hulp en artsen niet in staat zijn adequate hulp te bieden zonder angst voor gevangenisstraf.
Niet alleen wordt abortus steeds moeilijker te verkrijgen, maar dat geldt ook voor anticonceptie. Van alle Europese landen, Polen het laagst gerangschikt op het gebied van de toegang tot anticonceptie. Anders dan in veel Europese landen verbiedt Polen bijvoorbeeld de toegang tot noodanticonceptie en hormonale anticonceptie zonder recept. Dit alles toont het gebrek aan lichamelijke autonomie van vrouwen aan, wat geïnterpreteerd kan worden als een schending van het mensenrecht op gezondheid en een bedreiging vormt voor alle vrouwen in Polen.
LGBTQ+-rechten
Degenen in de LGBTQ+-gemeenschap worden in heel Polen vaak geconfronteerd met discriminatie en een gebrek aan wettelijke bescherming. Zelfs sinds de goedkeuring van de moderne Poolse grondwet in 1993 wordt het huwelijk alleen als juist beschouwd als het tussen een man en een vrouw is, wat betekent dat homoparen geen wettelijke bescherming krijgen als ze getrouwd zijn. Onder PiS werden stappen ondernomen om de traditionele familienormen verder te waarborgen, zoals blijkt uit de campagne van de partij voor een “familiecharter,” die tot doel had het huwelijk tussen homoparen te beëindigen en hun vermogen om kinderen te adopteren te elimineren. Dit, samen met een toenemend aantal Poolse steden dat heeft besloten zogenaamde “LGBT-ideologievrije zones,” heeft geleid tot een klimaat dat degenen binnen deze gemeenschap actief onderdrukt.
In de hele Europese Unie scoort Polen het slechtst wat betreft LGBTQ+-rechten, met slechts 15% van het verkrijgen van familie-, gelijkheids- en erkenningsrechten. Helaas kunnen activisten niet naar de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) om hulp, aangezien het document geen bescherming biedt op basis van genderidentiteit of seksualiteit. Deze weglating van rechten uit de UVRM maakt het bijna onmogelijk voor LHBTQ+-leden om te pleiten voor wettelijke bescherming, omdat ze geen doctrine hebben die hun beweringen ondersteunt. Deze kwestie laat niet alleen zien dat er veranderingen moeten worden doorgevoerd binnen Polen, maar ook de noodzaak om de bescherming binnen de UVRM uit te breiden om een solide basis te bieden voor andere belangengroepen wereldwijd.
Gerechtelijke bescherming
De zorgen over de mensenrechten in Polen gaan verder dan sociale kwesties; Sterker nog, ze sijpelen door in de overheidsstructuur zelf. In 2019werd een wet aangenomen die de rechterlijke onafhankelijkheid ondermijnde, waardoor de regering rechters kon straffen die de door PiS aangebrachte juridische wijzigingen in twijfel trekken. Dit wekte ernstige mondiale bezorgdheid, omdat deze stap de uitvoerende macht in staat zou hebben gesteld effectief controle over de rechtbanken te hebben, waardoor een van de grootste beperkingen op de uitvoerende en wetgevende macht in Polen zou worden geëlimineerd. Dit volgde op soortgelijke juridische veranderingen die uiteindelijk werden aangebracht om de partij te dienen. Deze veranderingen omvatten onder meer het verlagen van de pensioenleeftijd en het benoemen van partijloyalisten bij het Hooggerechtshof. Dit alles leidde ertoe dat de Europese rechtbanken deze rechterlijke herzieningen als illegaal beschouwden Juni 2023waardoor het een nog urgenter onderwerp wordt dat tot de jongste verkiezingen zal leiden.
Deze inbreuk op de scheiding der machten veroorzaakt een echte en welomschreven schending van de mensenrechten, die in strijd is met artikel 8 van de UVRM. Artikel 8 verleent alle mensen het ‘recht op een effectief rechtsmiddel door de bevoegde nationale tribunalen’, dat niet beschikbaar is wanneer de De overheid heeft grote zeggenschap over rechtszaken.
De recente verkiezingen
Gezien deze kwesties en de toename van autoritair beleid waren de kiezers zich ervan bewust dat de verkiezingen van 2023 buitengewoon belangrijk waren, zoals blijkt uit de opkomst van ongeveer 73%, het hoogste percentage sinds de val van het communisme in 1989. Voordat we dit verder uitleggen, is het belangrijk op te merken dat Polen een parlementaire regering heeft, wat betekent dat de stemmen van burgers naar de wetgevende macht worden vertaald als een percentage van de partijvertegenwoordiging. Als een partij bijvoorbeeld 30% van de totale stemmen zou behalen, zou ze zoveel vertegenwoordiging in de wetgevende macht krijgen. Dit is nodig om te weten bij het begrijpen van de uitslag van de verkiezingen.
De resultaten
De resultaten zijn als volgt: de Partij voor Recht en Rechtvaardigheid (rechts) kreeg een meerderheid van de stemmen, namelijk 35,4%, de Civic Coalition (middenlinks) kreeg 30,7%, de Third Way Coalition (centristisch) met 12,4%, en Lewica (uiterst links). ) op 8,6%. Hoewel PiS een pluraliteit heeft, zullen de overgebleven partijen waarschijnlijk een centrumlinkse coalitie vormen, die PiS uit de macht zou verdrijven en een nieuwe regering zou installeren met een pro-democratie en pro-mensenrechtenagenda.
Waarschijnlijk impact
Gezien het percentage zetels dat in handen is van rechtse versus linkse en centristische partijen, zullen progressieve partijen waarschijnlijk de macht overnemen en proberen Polen terug te brengen naar het waarderen van democratische idealen en het nauwer aansluiten bij de Europese Unie. De drie partijen die naar verwachting de nieuwe Poolse regering zullen vormen, bevorderen allemaal de democratie en het pro-Europeanisme, waardoor het waarschijnlijk is dat er actie zal worden ondernomen om de hierboven genoemde onderdrukte groepen te steunen. Het is ook waarschijnlijker dat uitspraken van het Europese Hof met betrekking tot de rechterlijke macht zullen worden gerespecteerd en gehandhaafd.
Conclusie
Concluderend: de verkiezingsresultaten van 2023 zijn veelbelovend als het gaat om de mensenrechten in Polen. Nu de Partij voor Recht en Rechtvaardigheid (PiS) haar grip op de regering verliest, zal er waarschijnlijk een centrumlinkse coalitie ontstaan die een overweldigende meerderheid creëert. Hoewel deze resultaten pas in december officieel zullen worden gemaakt, geloven velen dat de rechten onder het nieuwe regime zullen worden uitgebreid, en dat Polen een precedent kan scheppen voor een terugkeer naar de liberale democratie in Midden-Europa.